BASIC SKIN CARE #1

July 24, 2018
Assalamualaikum and Hi,

Okay, today I would like to continue my previous post.
I just share based on apa yang I baca okay :)
Btw, I'm just sharing about BASIC skin care ONLY because it is what I'm using right now.
Please correct me if I'm wrong.


Basic Skin Care Routine:

1. Cleanser

Cleanser ni kena gentle and low pH which is 5-6 pH would be nice.
Cleanser has a lot of type:

  • Gel
  • Foam
  • Oil
  • Cream
  • Milk

You may refer this picture, credit to: HudaBeauty and also TwitKecantikann yang share gambar ni kat Twitter.


Contoh cleanser yang low pH.





2. Scrub


Untuk beginner, kita guna physical scrub or exfoliating gel (scrub dalam bentuk gel).

Scrub ni jangan kuat sangat sebab nanti boleh rosakkan kulit kita.
Contoh scrub yang beads halus, Simple scrub. //Simple tu jenama tau


Contoh exfoliating gel, Bio Essence exfoliating gel or Cosmoderm Magic Exfoliating Gel







3. Toner


Hydrating toner or soothing toner.
Toner is actually depends on your skin concern. You can choose any toner that you want.

Contoh toner:




4. Moisturizer

Moisturizer is depending on your skin type. (Updated: It is depends on your type, which one do you like, either lightweight or thick.)
It is also has type:

  • Cream
  • Gel

Contoh moisturizer:



5. Sunscreen/Sunblock

Sunscreen dan Sunblock ni sama je maksud. Ramai orang confuse yang ni, ingat dua tu benda yang berbeza tapi sebenarnya sama je.
Sunscreen/Sunblock ni juga bergantung kepada skin type kita.

Contoh sunscreen:




p/s: Gambar semua google je tau. Btw banyak lagi info pasal basic skincare dekat blog Kak Iman. Rajinkan lah baca blog dia tau, kat situ lagi details. I just post rangka je 😂 details semua kat blog Kak Iman.

After this, just nak review produk yang I guna je sebab muka tengah break out :(

1 comment:

Arrien::@man!:: said...

I cant reply your comment on ur cbox so im commenting here yea ^^

for read more utk blogskin, awak boleh search google ye sbb sye xde buat lg tutorial tu and kalau nak buat oleh je tapi sye busy study skrg.. sorry..:(

and sye tk guna blogskin.. sye guna template biasa but sye edit jd blogskin.. awak blh tgk post sye yg paling latest abt "how to edit blog like me" :)

http://arrienlove.blogspot.com/